Monday, June 25, 2012

Η ουσία πίσω από το Γ4 της Φυσικής

Για το επίμαχο θέμα των Πανελλαδικών έχουν ήδη γραφεί πολλά, και ίσως τα περισσότερα να έχουν μικρή σημασία. Θα σταθούμε όμως στην ουσία της υπόθεσης, που αφορά τις ίδιες τις εξετάσεις και την κατεύθυνση που έχουν πλέον πάρει, και την οποία θίγει σε άρθρο του ο Χρήστος Κυργιάκης:

"...Ας δούμε λίγο τι έχει συμβεί και πως ήταν σίγουρο ότι θα φτάναμε μέχρι εδώ όπως έχει συμβεί και άλλες φορές στο παρελθόν και όχι μόνο με τη φυσική.

Τα μέλη της επιτροπής θεμάτων είναι αναγκασμένα πριν επιλέξουν τα θέματα, να απορρίψουν όσα δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες στα πλαίσια ενός ιδιότυπου διαφημιστικού ανταγωνισμού φροντιστηρίων και εφημερίδων καθώς και όσα θέματα προτείνει η Ομοσπονδία Φροντιστών στα μέλη της κατά τη διεξαγωγή των διαγωνισμάτων προσομοίωσης που διοργανώνει.

Οι λόγοι που απορρίπτονται αυτά τα θέματα είναι, νομίζω, προφανείς. Μπορεί όμως κάποιος, ή αν θέλετε είναι σωστό να απαγορέψει τη διαφήμιση ή τα διαγωνίσματα των φροντιστών με το σκεπτικό ότι έτσι εξαντλούνται τα θέματα;

Επίσης, το υπάρχον σχολικό βιβλίο έχει «ζωή» 10 χρόνια και συνεχίζει. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στα 10 αυτά χρόνια δεν προστέθηκαν πάνω από 10 προβλήματα και ερωτήσεις ώστε να εμπλουτιστεί η ύλη και πως για να διορθωθούν τα λάθη που εντοπίστηκαν τον πρώτο χρόνο, όπως τυχαία έμαθα από τον συγγραφέα ενός βιβλίου, χρειάστηκε μια πενταετία διότι δεν εγκρινόταν το απαραίτητο κονδύλι για να διορθωθούν όλα μαζί τα λάθη, μία και μόνη φορά. Ο μοναδικός λόγος που το παραπάνω βιβλίο δεν ανανεώθηκε, όπως άλλωστε και τα βιβλία των υπόλοιπων μαθημάτων ήταν η μη διάθεση των απαιτούμενων χρημάτων. Όποιος βιαστεί να το αμφισβητήσει ας μπει στον κόπο να μας πει για ποιον άλλο λόγο δεν έγινε.

Είναι λοιπόν αναμενόμενο να στερεύουν σιγά-σιγά τα θέματα που μπορούν να μπουν στις εξετάσεις και να κινούνται όλο και περισσότερο στα όρια της υπερβολής και της εξεταστέας ύλης.

Ας δούμε λίγο τι έγινε πέρυσι με το θέμα πάλι του στερεού σώματος, ας κοιτάξουμε λίγο τα πολλαπλής επιλογής και Σωστού-Λάθους που περιέχουν λεζάντες εικόνων και κάθε λεπτομέρεια που υπάρχει στο βιβλίο.

Όλα δείχνουν ότι τα θέματα στο υπάρχον βιβλίο εξαντλήθηκαν. Τα περισσότερα προβλήματα των τελευταίων χρόνων δεν έχουν αντίστοιχά τους στο σχολικό βιβλίο το οποίο θα πρέπει για λόγους ηθικούς και παιδαγωγικούς να αποτελεί τη βάση και όχι το συμπλήρωμα.

Είναι ψέμα ότι όλοι το σνομπάρουν; Αν τα θέματα των εξετάσεων δεν βασίζονται στο σχολικό βιβλίο γιατί καίγεται τόσο πολύ το υπουργείο να παρακολουθεί την πορεία της διδακτέας ύλης; Τι νόημα έχει;

Είναι ψέμα ότι ακόμη και στο ψηφιακό φροντιστήριο του υπουργείου παιδείας υπάρχουν ασκήσεις που για να λυθούν απαιτούνται γνώσεις που δεν υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο; Αναφέρομαι στα προβλήματα με κρούση και περιστροφή στα οποία απαιτείται ο ορισμός της στροφορμής υλικού σημείου που κινείται ευθύγραμμα, ο οποίος όμως δεν υπάρχει στο σχολικό βιβλίο.

Γιατί καμία επιστημονική ένωση δεν διαμαρτυρήθηκε; Είναι επιστημονικά και δεοντολογικά σωστό;

Ας έρθουμε και στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Και τώρα τι γίνεται;

Νομίζω πως όποια λύση και αν δοθεί τελικά, θα είναι άδικη διότι, υπάρχουν οι μαθητές που έλυσαν το θέμα Γ4 ή που ασχολήθηκαν χωρίς να το λύσουν, σπαταλώντας πολύτιμο χρόνο και αποθέματα υπομονής με αποτέλεσμα να μην λύσουν κάποιο άλλο και αυτοί που ενδεχομένως εντόπισαν την ασάφεια αφού πέρασε η προθεσμία υποβολής διευκρινιστικής ερώτησης.

Ασφαλώς υπάρχουν και εκείνοι που δεν έλυσαν το θέμα και που δεν θα το έλυναν ακόμη και αν υπήρχε η επεξήγηση «της πρώτης μεγιστοποίησης» και οι οποίοι προφανώς ωφελούνται από την ακύρωση του τέταρτου θέματος. Αυτοί όμως, νομίζω πως «απειλούν» ούτως ή άλλως τους μαθητές που ήξεραν και που έλυσαν το θέμα.

Οι λύσεις πάντως που μπορούν να δοθούν είναι συγκεκριμένες με την κάθε μία να έχει τα «θύματά» της και τις «παρενέργειές» της.

1η. Επανάληψη των εξετάσεων για όλους την ημέρα διεξαγωγής των επαναληπτικών εξετάσεων.

2η. Ακύρωση του θέματος Γ4 και μεταφορά των μονάδων στα υπόλοιπα ερωτήματα του Γ θέματος.

3η. Ακύρωση του θέματος Γ4 και μετατροπή της άριστης βαθμολογίας σε 93 αντί για 100.

Προσωπικά θεωρώ, χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρος, την πρώτη λύση ως την λιγότερο άδικη (όχι την πιο δίκαιη γιατί νομίζω πως τέτοια δεν μπορεί να υπάρξει) χωρίς όμως να είμαι 100% πεισμένος διότι είναι πολύ πιθανό κάποια παράμετρος να μου ξεφεύγει.

Πάντως αν εξακολουθεί το σχολικό βιβλίο να θεωρείται «δεύτερο εργαλείο», αν ο ανταγωνισμός μεταξύ φροντιστηρίων και μεταξύ εφημερίδων συνεχιστεί και αν δεν υπάρξει άμεσος εμπλουτισμός της ύλης του σχολικού βιβλίου, κάθε χρόνο θα έχουμε παρόμοια προβλήματα.
..."


Αυτή είναι η ουσία πίσω από όλο το θόρυβο που προκλήθηκε: Όλοι δείχνουν να αποδέχονται πως το σχολείο και το σχολικό βιβλίο αποτελούν καθαρά τυπικά ζητήματα, ένα είδος ιδιότυπης απασχόλησης των μαθητών χωρίς κανένα απώτερο σκοπό. Οι εξετάσεις συνδέονται με τη σχολική διαδικασία με τον πλέον στρεβλό τρόπο, και ουσιαστικά έχουν μετατραπεί σε εξετάσεις φροντιστηρίων, τα οποία εξετάζονται στο ποιά θα πέσουν πιο κοντά στα θέματα.

Όμως βλέπουμε τους διάφορους συνδικαλιστικούς και κρατικούς φορείς να αδιαφορούν για την πραγματικότητα αυτή, που δε φαίνεται να τους αγγίζει ιδιαίτερα.