"Και ακόμη, πιο γνωστά αντικείμενα από παλαιά, που ήταν γνωστικά αντικείμενα σε Σχολές με τριετή φοίτηση (Ανωτάτη Εμπορική, Ανωτάτη Βιομηχανική κ.λπ.), παραεπιστήμες δηλαδή, βοηθητικές κάποιων επιστημών και που καθώς οι Σχολές αυτές έγιναν Πανεπιστήμια, μετονομάσθηκαν σε επιστήμες. Μιλώ βέβαια για τις διάφορες λογιστικές, στατιστικές, διοικήσεις επιχειρήσεων, ναυτιλιακών, βιομηχανικών, γεωργικών και δεν συμμαζεύεται. Το "τμήμα μηχανικών και οικονομίας διοίκησης" τι είδους επιστήμη είναι πάλι; Να μου εξηγήσουν ζητώ, γιατί παραδέχομαι ότι μπορεί να κάνω λάθος ή να μην αντιλαμβάνομαι, και λόγω ηλικίας, αυτά τα "καινούρια πράγματα" της ηλεκτρονικής μας εποχής.
Και πάμε τώρα στην κορυφαία των επιστημών!! Την παιδαγωγική! Φυσικά, δεν πρόκειται για επιστήμη, αλλά για τεχνική. Και εκείνη η "διδακτική"; η διδακτική κάθε μαθήματος; Εδώ δεν θα μπορέσω να ερωτήσω τι είδους επιστήμη είναι αυτή, αλλά απλώς τι είναι αυτό. Γιατί έχουμε το μάθημα Ιστορία και παραδίπλα τη διδακτική της Ιστορίας -- ε, λοιπόν, δεν είμαστε καλά. Έως πριν από 25-30 χρόνια οι δάσκαλοι, νηπιαγωγοί και ό,τι παρεμφερές αποφοιτούσαν από τις Παιδαγωγικές Ακαδημίες ύστερα από διετή φοίτηση? τώρα που αποφοιτούν από Πανεπιστήμια έγιναν επιστήμονες -- επιστήμονας χρειάζεται για να είναι κάποιος καλός δάσκαλος; Και για να μην παρεξηγηθώ: θα είμαι ο πρώτος που θα υπερασπιστώ τη δουλειά του δασκάλου που θεωρώ ότι έχει τον κορυφαίο ρόλο στη διαμόρφωση του κοινωνικού ανθρώπου -- άλλο το ένα άλλο το άλλο."
Sunday, July 3, 2011
Περί διδακτικής και παιδαγωγικής
Έχουμε επισημάνει το γεγονός πως η διδακτική στις διάφορες μορφές της έχει αποτελέσει καταφύγιο για εύκολα μεταπτυχιακά και διδακτορικά, για εύκολα μόρια σε διάφορους διαγωνισμούς και προαγωγές, για εύκολη αναρρίχηση των "στελεχών της εκπαίδευσης". Το παρακάτω απόσπασμα από άρθρο του Βασιλη Κρεμμυδα θέτει το ζήτημα της ανωτατοποίησης της διδακτικής (και όχι μόνο) στις πραγματικές του διαστάσεις: