Friday, February 18, 2011

Οι εμπειροτέχνες μουσικής

Ενώ άλλες κατηγορίες ΤΕ και ΔΕ εμφανίζονται ιδιαίτερα προνομιούχες, με αποτέλεσμα να διορίζονται ως εκπαιδευτικοί για να καταλήγουν την ίδια στιγμή στην εξολόθρευση μυγών στις διάφορες γραμματειακές θέσεις, και φυσικά να διορίζονται την ίδια στιγμή που υπάρχουν απόφοιτοι πανεπιστημίου με το ίδιο αντικείμενο, φαίνεται πως οι εμπειροτέχνες της μουσικής ανήκουν σε μία ιδιαίτερη κατηγορία.

Βλέπουμε λοιπόν έναν απίστευτο ορυμαγδό ανακοινώσεων αλλά και παρασκηνιακών κινήσεων κατά τα τελευταία χρόνια από τους αποφοίτους και ενίοτε και τους φοιτητές διαφόρων τμημάτων όπως αυτό του ΤΕΙ Ηπείρου(!), με τις οποίες γίνεται προσπάθεια αντικατάστασης όλων των εμπειροτεχνών μουσικής με αποφοίτους των εν λόγω τμημάτων, οι οποίοι πολλές φορές όταν καταλήγουν στα σχολεία προσπαθούν να βρουν από ποιά μεριά φυσάνε το κλαρίνο.

Δημιουργείται έτσι ένα κλίμα αντιπαράθεσης όχι μόνο με παραδοσιακούς μουσικούς, αλλά και με αποφοίτους ωδείων.

Σίγουρα θα ήταν πιθανό στο μέλλον κάποιοι να διόριζαν τα παιδιά τους ως ΤΕ Μουσικής χωρίς αυτά να έχουν σχέση με τη μουσική και στη συνέχεια να τους εξασφάλιζαν αποσπάσεις σε γραφεία και υπηρεσίες. Και το πιθανότερο είναι ότι στο μέλλον θα εμφανιζόταν και αυτό. Μέχρι τώρα όμως αυτό που έχουμε είναι μία αδυναμία του Ελληνικού κράτους να διαχειριστεί την παράδοσή του, κάτι που σε άλλες χώρες δε βλέπουμε να υφίσταται.

Μέχρι τώρα λοιπόν οι εμπειροτέχνες μουσικής ήταν υποχρεωμένοι να αποδεικνύουν την ταυτότητά τους σε ένα είδος μαθήματος όπου δεν είναι εύκολο να κρυφτεί κάποιος άσχετος.

Αυτό που βλέπουμε τώρα είναι μία νέα προσπάθεια δημιουργίας συντεχνιακών στεγανών, κάτι που δυστυχώς έχουμε δει πολλές φορές μέχρι τώρα και όπου κερδίζει εκείνος που έχει τις περισσότερες πολιτικές διασυνδέσεις.

Χαρακτηριστική του κωλοπαιδισμού των φοιτητών του ΤΕΙ(!) Λαικής Παραδοσιακής Μουσικής είναι η επιστολή του Μάριου Σαρακατσιάνου, φοιτητή του εν λόγω τμήματος, ο οποίος από τώρα φροντίζει για τον διορισμό του και με ανοίκειους χαρακτηρισμούς επιτίθεται σε όσους δεν αναγνωρίζουν την ανωτερότητα ενός επαρχιακού τμήματος ΤΕΙ για το οποίο ο ίδιος πάλι ομολογεί:

"Από εκεί και πέρα, αναφέρεται πως φοιτητές, δεν έχουν σχέση με την μουσική και μπαίνουν στην σχολή με 10. Τι σημαίνει αυτό; ότι είναι χαζοί; δεν το νομίζω. Δεν έχετε καταλάβει πως τα σχολεία δεν πρέπει να είναι οργανοκεντρικά. Δεν είναι σκοπός ενός καθηγητή παραδοσιακού οργάνου, να βγάλει έναν μαθητή δεξιοτέχνη. Γι' αυτό υπάρχουν άλλωστε και τα τριτοβάθμια ιδρύματα, όπως το ΤΛΠΜ ή το ΜΕΤ."


Από τη μία λοιπόν έχουμε "φοιτητές" χαμηλού επιπέδου που πέρασαν στο συγκεκριμένο τμήμα με αστείες βαθμολογίες, και πολλές φορές χωρίς να γνωρίζουν κάποιο (μουσικό) όργανο, από την άλλη οι ίδιοι φοιτητές επιθυμούν να αδειάσουν από τώρα θέσεις στα σχολεία ώστε να διοριστούν, καθώς θεωρούν τους εαυτούς τους επιστήμονες και εκπαιδευτικούς που μπαίνουν στο συγκεκριμένο ΤΕΙ κούτσουρα και βγαίνουν στραντιβάριους.

Αυτή η κατάσταση δε θα προέκυπτε εάν το κράτος, και στη συγκεκριμένη περίπτωση το Υπουργείο Παιδείας, δεν είχε προσπαθήσει για άλλη μία φορά να επέμβει σε ξένους προς αυτό τομείς με σκοπό να αποκτήσει τον απόλυτο έλεγχο επάνω σε οτιδήποτε δεν είναι ακόμα δημόσιο.

Αντί λοιπόν το αρμόδιο υπουργείο, δηλαδή το Υπουργείο Πολιτισμού, να φροντίσει για την παραδοσιακή μουσική, το Υπουργείο Παιδείας δημιούργησε τα μουσικά σχολεία, ανταγωνιζόμενο ουσιαστικά τα ωδεία, και προκειμένου να τα στελεχώσει κάλεσε τους εμπειροτέχνες, οι οποίοι και έπαιξαν ρόλο και στο θέμα του επίμαχου ΤΕΙ. Στη συνέχεια οι απόφοιτοι του συγκεκριμένου τμήματος είπαν να ακολουθήσουν την πεπατημένη, δηλαδή να το παίξουν εκπαιδευτικοί όπως όλοι οι απόφοιτοι οποιασδήποτε σχολής στην Ελλάδα, και έκτοτε έχουν αποδυθεί σε έναν πόλεμο ενάντια στους εμπειροτέχνες, οι οποίοι με τη σειρά τους διεκδικούν αυτό που διεκδικεί κάθε χρόνιος συμβασιούχος.

Εκείνο που δε βλέπουμε είναι σε τι εξυπηρετούν όλα αυτά την παραδοσιακή μουσική, καθώς για άλλη μία φορά οι ερασιτεχνικές κινήσεις των πολιτικών συνοδεύτηκαν από απουσία στοιχειώδους σοβαρού σχεδιασμού. Το αποτέλεσμα; Κάποιοι που τόσα χρόνια ήταν κατάλληλοι για τη δουλειά που έκαναν τώρα να δέχονται έξωση, φοιτητές του 10 να θεωρούν τους εαυτούς τους αυριανούς εκπαιδευτικούς, και φυσικά να δημιουργηθεί μία ακόμα ειδική κατηγορία σχολείων με αβέβαιο μέλλον μόνο και μόνο γιατί οποιουδήποτε είδους εκπαίδευση στην Ελλάδα πρέπει να παρέχεται από το κράτος. Αν μη τι άλλο, το νέο δόγμα της κρατικής εκπαίδευσης είναι ότι οι δεξιοτέχνες μουσικών οργάνων θα είναι μόνο οι απόφοιτοι ενός συγκεκριμένου επαρχιακού ΤΕΙ...