Wednesday, May 19, 2010

Η έλευση της αξιοκρατίας

Δε συνηθίζουμε να συμφωνούμε με τις απόψεις που εκφέρουν διάφοροι αιρετοί, όμως η παρακάτω επιστολή του Κ.Δουρούκα, αιρετού του ΠΥΣΠΕ Β' Αθήνας, θίγει ένα καίριο θέμα με εύλογα επιχειρήματα που δε βρίσκουν εφαρμογή μόνο στο θέμα της εκλογής προϊσταμένων, αλλά και όπου τίθεται ζήτημα προϋπηρεσίας (όπως πχ στο θέμα των αναπληρωτών καθηγητών) (οι υπογραμμίσεις δικές μας):


"Εφτασε το τέλος της αναξιοκρατίας στο Δημόσιο;

Διαβάσαμε στην εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” της Παρασκευής, 19/3/2010, ότι τις προσεχείς ημέρες ξεκινά η διαδικασία επιλογής των νέων διευθυντών στο δημόσιο. Το νέο νόμο συνοδεύουν πηχυαίοι τίτλοι, όπως τέλος η αναξιοκρατία, κόκκινη κάρτα στο κομματικό κράτος, τομή στο δημόσιο τομέα ύστερα από 189 έτη ελεύθερου κράτους και άλλα παρόμοια. Καταρχήν θέλω να ξεκαθαρίσω πως στο νέο νόμο υπάρχουν και θετικά σημεία, επειδή όμως έχουμε χορτάσει από τομές, μεταρρυθμίσεις και μεγάλα λόγια παραθέτω αλφαβητικά μερικά σημεία του δημοσιεύματος καταθέτοντας παράλληλα τα ερωτήματα-επισημάνσεις μου :


α) «Η συντριπτική πλειοψηφία- όταν λέω συντριπτική πλειοψηφία εννοώ σε επίπεδα άνω του 90%- των στελεχών που σήμερα πλαισιώνουν ιεραρχικές θέσεις ευθύνης μέσα στον δημόσιο τομέα έχουν επιλεγεί μέσα από απολύτως αναξιοκρατικές και μη αντικειμενικές διαδικασίες», λέει ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης.


-κ. Υπουργέ, οι επιλογές πριν το 2004 με τι διαδικασίες γίνονταν; Ήταν αξιοκρατικές κι αν ήταν, γιατί δεν επαναφέρετε το προ του 2004 σύστημα;


β) Με το νόμο Παυλόπουλου ( 2004) καρατομήθηκαν μέσα σε μία ημέρα χιλιάδες διευθυντικά στελέχη.


-Τώρα δεν καρατομούνται χιλιάδες στελέχη; Γιατί δεν ολοκληρώνουν τη θητεία τους, που έληγε το 2011;


γ) «Πρόκειται για τομή αντίστοιχη με εκείνη που έγινε επί Βενιζέλου, όταν καθιερώθηκε η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων και δόθηκε τέρμα στο φαινόμενο της Πλατείας Κλαυθμώνος», επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου Εσωτερικών, διευκρινίζοντας πως δεν θα μπορεί πλέον η εκάστοτε κυβέρνηση να ανεβοκατεβάζει προϊσταμένους.


-Τους δημοσίους υπαλλήλους τους εκφράζουν οι εκλεγμένες ηγεσίες τους ή οι κύκλοι και τα τετράγωνα του υπουργείου Εσωτερικών;

-Ποιος μας εγγυάται ότι δε θα έρθει μια άλλη κυβέρνηση να αλλάξει το νόμο;


δ) Ανάλογη άποψη εμφανίζονται να έχουν και οι δημόσιοι υπάλληλοι. «Είναι επανάσταση για τη δημόσια διοίκηση της χώρας», ανέφερε στέλεχος του Δημοσίου με πολυετή προϋπηρεσία και εμπειρία σε θέσεις ευθύνης.


-Αυτό το στέλεχος του Δημοσίου με την πολυετή προϋπηρεσία και εμπειρία σε θέσεις ευθύνης μπορεί να μας εξηγήσει με ποιο "αναξιοκρατικό σύστημα" απέκτησε την πολυετή προϋπηρεσία, πριν έλθει η πολυπόθητη σημερινή επανάσταση;



ε) Ιδιαίτερα σημαντικό είναι πως με το νέο σύστημα για να καταλάβει κάποιος υποψήφιος θέση ευθύνης θα πρέπει να έχει προηγουμένως υπηρετήσει ως προϊστάμενος- τμήματος, διεύθυνσης ή γενικής διεύθυνσης. Αντιθέτως, με το προηγούμενο καθεστώς βαρύτητα δινόταν μόνον στον συνολικό αριθμό των ετών υπηρεσίας ανεξαρτήτως εμπειρίας σε θέση ευθύνης.


-Με το νέο σύστημα δηλαδή “οι αναξιοκρατικά επιλεγέντες” προηγούμενων νόμων θα έχουν πάλι το πλεονέκτημα. Φάσκουμε και αντιφάσκουμε ή όχι;


στ) Συνέντευξη με αντικειμενικό τρόπο

Για πρώτη φορά η διαδικασία της συνέντευξης γίνεται με αντικειμενικό τρόπο. Βασική διαφοροποίηση είναι πως θα είναι πλέον δημόσια, δηλαδή θα μπορούν να παρίστανται σε αυτήν και άλλοι υποψήφιοι, ενώ προβλέπεται έκφραση αιτιολογημένης γνώμης από τα μέλη του συμβουλίου που θα τη διενεργούν.


-Η δημόσια διαδικασία της συνέντευξης είναι σίγουρο ότι διασφαλίζει την αντικειμενικότητα; Διασφαλίζεται οπωσδήποτε η αντικειμενική αντιμετώπιση κατά τη διάρκεια μιας δημόσιας συνέντευξης στην οποία ένας υποψήφιος διευθυντής Δημοτικού Σχολείου ερωτάται π.χ. πότε αρχίζει το σχολικό έτος και ο συνυποψήφιός του ερωτάται για την 5η παράγραφο του 21ου άρθρου του νόμου για την Ειδική Αγωγή;


Κανένας φυσικά από τους παριστάμενους συνυποψηφίους δε θα μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο πρώτος απάντησε σωστά και ο δεύτερος λάθος. Οι ερωτήσεις όμως θα είναι του ίδιου βαθμού δυσκολίας;



Καταλήγω με τρία ερωτήματα:

1) Ποια είναι η θέση της ΑΔΕΔΥ για το νέο νόμο;

2) Τι απέγινε η εντολή του κ. Πρωθυπουργού ότι όλα τίθενται σε δημόσια διαβούλευση;

3) Αφού αποτελεί επανάσταση για τη δημόσια διοίκηση, γιατί κατατέθηκε στη Βουλή βιαστικά, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, αυτήν ειδικά την περίοδο που βασανίζουν τους συναδέλφους οικονομικά και ασφαλιστικά ζητήματα;

Κ. Δουρούκας
Αναπληρωτής Αιρετός ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας"